hetoranjekruis.nl gebruikt cookies
hetoranjekruis.nl maakt gebruik van cookies om u beter te informeren en om uw bezoek eenvoudiger te maken.
De winnaar van de Inspiratieprijs 2022 is Bob Kolsteeg van deBesteEHBOdoos. Een mooi moment om hem te vragen wat deBesteEHBOdoos nou precies doet, hoe hij de winst heeft ervaren en wat zijn plannen zijn voor de toekomst.
Foto onder: Bob Kolsteeg (links) met Ton van Klaveren, directeur van Het Oranje Kruis
Bob, allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de overwinning. Hoe blij zijn jullie?
‘We zijn heel erg blij en vereerd. Ik wist zelf in eerste instantie niets van de nominatie af. Dus toen we hoorden dat we het tot een van de finalisten hadden geschopt, waren we al vereerd. En dat we dan nu ook de prijs in ontvangst mogen nemen, doet ons erg goed. Een kroon op het harde werk.’
Kun je meer over dat werk vertellen? Hoe is deBesteEHBOdoos ontstaan en wat doen jullie precies?
‘DeBesteEHBOdoos bestaat al sinds 2005 en is opgericht door veertien sociale werkbedrijven verspreid over heel Nederland. Rond 2010 dreigde dat door bezuinigingen te verdwijnen. In datzelfde jaar nam ik het over en hebben we de vereniging omgezet in een BV. Zonder het maatschappelijk belang en sociaal ondernemen uit het oog te verliezen. Sterker nog: we proberen iedere dag alleen maar meer impact te maken.’
Heb je toen meteen ook de kartonnen doos ontwikkeld?
‘Nee, zeker niet. Het idee heb ik al wel bijna tien jaar, maar we willen alles goed doen en niet te snel van stapel lopen. Daarom gingen we in het begin voornamelijk verder met wat de vereniging al deed: het landelijk onderhouden en samenstellen van BHV- en EHBO-dozen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Na verloop van tijd kwamen hier AED’s bij.
Het belangrijkste onderdeel van onze organisatie is arbeidsparticipatie.Twaalf van onze vijftien medewerkers hebben een zogenaamde ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Tegelijkertijd richten we ons op duurzaamheid en circulariteit. We verkopen geen producten of diensten, maar willen impact aanbieden. Dat doen we niet alleen door onze medewerkers een vaste baan te bieden, maar ook door hoe we producten maken en samenstellen.’
Kun je dat concreet maken?
‘Als je kijkt naar het verschil in impact bij de kartonnen BHV-koffer, is het niet alleen het verminderen van plastic. Het is ook de locatie waar het materiaal vandaan komt. En de reis die dat materiaal moet maken. De meeste plastic koffers komen per schip uit China of Italië. En dan moeten ze nog gevuld worden. Dus ook die materialen komen weer overal vandaan. Terwijl onze koffer uit Winschoten komt, waarbij er vijfhonderd stuks op een pallet passen. Die komen plat bij ons aan, waarna we ze zelf uitvouwen en vullen. Een pallet plastic koffers is al vol met 96 koffers. Dus als je alleen die aspecten bij elkaar optelt, maak je al echt veel verschil.’
En hoe ben je bij de kartonnen versie gekomen?
‘Waarom moet het plastic zijn? Ik ben ervan overtuigd dat we als samenleving moeten veranderen, de grondstoffen raken op. Ik kan misschien niet de wereld veranderen, maar wel m‘n eigen omgeving. En toen popte het idee voor de kartonnen doos op. We hebben bijvoorbeeld ook trainingssetjes die worden gebruikt bij BHV-opleidingen. Die setjes komen vaak uit China, maar wij stellen ze zelf samen. Wij gebruiken geen gewoon plastic zakje maar een van biobased plastic (lees: suikerriet). Die zijn wel veel duurder, maar we gebruiken ze vanwege de milieuwinst toch. De inhoud passen we aan aan de wensen van de klant, zodat deze alleen krijgt wat hij nodig heeft. Daarmee besparen we ook weer grondstoffen. Zo denken we over elke stap na in onze bedrijfsvoering en proberen we de meest duurzame keuzes te maken. De ontwikkeling van de kartonnen verbanddoos is in dat verhaal eigenlijk een logische stap. We waren organisatorisch ook klaar om te innoveren.’
Hoe werkt het dan met deze kartonnen doos?
‘Wij bieden deze aan naast de plastic BHV-doos. Vaak worden nieuwe koffers besteld, terwijl er nog onwijs veel van de inhoud intact is. Dat wordt weinig gebruikt, wat natuurlijk zonde is. Bij ons is het altijd maatwerk. Zo maken we op alle fronten impact. We bannen de plastic versie langzaam uit.
Ook onze administratie is goed op orde. De processen draaien goed en de klant heeft er totaal geen omkijken naar. Het beeld bij sociale ondernemingen is vaak dat het een rommeltje is. Alsof alleen bedrijven die zich richten op winst goed kunnen ondernemen. We zijn een onderneming net als ieder ander bedrijf. Maar in plaats van ons alleen maar te richten op geld verdienen, willen wij winst maken door de wereld te verbeteren. Maatschappelijk rendement maken dus.’
Verbeter de wereld, begin met een kartonnen BHV-doos.
Hoe lang gaat de koffer mee, vergeleken met een ‘ouderwetse’ kunststof koffer?
‘We weten niet precies hoe lang, maar hij verteert natuurlijk niet. Dus hij blijft gewoon intact.
De koffer is voor 97% gemaakt van karton. En er zit een coating op, zoals een melkpak dat ook heeft. De koffer kan dus tegen een stootje En mocht hij kapot gaan, dan kun je gewoon een nieuwe doos bestellen. Letterlijk. Je bestelt een nieuwe verpakking en kan alle onderdelen in de nieuwe koffer doen.
Het is ook handig om een pleisterautomaat naast de doos te plaatsen. Hierdoor blijft de doos op orde en hoef je niet alles overhoop te halen voor een klein wondje. Een tip die we trouwens ook altijd aan bedrijven met een plastic doos geven.’
En wat staat er nu op het programma?
‘We zijn druk bezig met veel nieuwe projecten. Maar dat willen we eerst goed voorbereiden voordat we het communiceren. Ons doel is om verandering teweeg te brengen. We hebben veel ideeën, maar willen alles goed uitvoeren. Dus je merkt het vanzelf wel. En dan - met een dikke vette knipoog - winnen we hopelijk weer de Inspiratieprijs.’