Deze website maakt gebruik van cookies ter verbetering van de bezoekerservaring. Lees meer in het Privacybeleid van Het Oranje Kruis. OK

'Ik zou weer gaan reanimeren'

'Ik zou weer gaan reanimeren'

19 juni 2014

Eerder dit jaar verscheen de uitgave Help, ik heb gereanimeerd! Naar aanleiding van dit boek spraken we met een aantal mensen die zelf ook gereanimeerd hebben, waaronder Istvan Tiehuis. Op een dag ontving hij een sms van HartslagNu (Groningen Hartveilig) dat een dame van middelbare leeftijd thuis een hartstilstand had gekregen en gereanimeerd moest worden. Meteen kwam Tiehuis in actie.

De familieleden van het slachtoffer hadden zelf als de professionele hulpdiensten gewaarschuwd. De meldkamer ambulancezorg (MKA) heeft, zoals gebruikelijk is in die omgeving, de burgerhulpverlening opgeroepen via sms.

Tiehuis gaat meteen naar de locatie toe en arriveert op hetzelfde moment als de eerste ambulance. Hij wordt gevraagd te beginnen met de reanimatie. ‘Een collega van de EHBO-vereniging die ook op de alarmering af was gekomen, kreeg de opdracht de beademing te doen met een beademingsballon’, vertelt Tiehuis. ‘Toen ik de melding kreeg stond ik stijf van adrenaline, maar toen ik de drempel overstapte en het slachtoffer zag liggen in de woonkamer schoot ik in mijn protocol. Er ging op dat moment heel snel een filmpje door mijn hoofd van al die trainingen en herhalingslessen die ik heb gehad. Op dat moment werd ik heel rustig en deed mijn ding zoals het hoort.’

Na de reanimatie heeft Tiehuis een goed gevoel. ‘Het was even heftig, maar het gaf mij ook een heel goed gevoel, omdat ik alles op alles heb gezet om iemand leven te redden’, vertelt Tiehuis.

Uiteindelijk blijkt de reanimatie niet succesvol. Het slachtoffer komt eerst nog bij, maar na drie dagen op de Intensive Care overlijdt het slachtoffer alsnog. ‘Toch kan ik het goed van mij afzetten, omdat ik van mijzelf weet dat ik goed heb gehandeld. Ook heb ik gesproken met mijn vriendin, collega’s van de EHBO-vereniging en familieleden. Verder merkte ik dat ik veel aan mijn EHBO-cursus heb gehad. Ik zou weer iemand reanimeren als het nodig is.’

Als laatste voegt Tiehuis toe: ‘Het belangrijkste is dat je je nooit afvraagt of je wel of niet goed hebt gehandeld. Je handelt altijd naar je kennis en kunde. Het enige dat je fout kunt doen is niets doen.’

Ook geïnteresseerd in het boek Help, ik heb gereanimeerd!? Klik hier.